Vad skulle du göra om du vaknade upp en dag och allt vatten var slut?




Lyssnade och tittade förut på Obamas instalationstal, shit vad grym han är!
Jag tror han kommer göra USA och världen till en bättre plats att finnas på, jag tror det.
Han pratade några sekunder om de fattiga länderna som inte har något rent vatten.
Då kom jag och tänka på filmen jag såg idag och att jag skulle skriva ett inlägg om det här på bloggen.

Det var somsagt en dokumentärsfilm om vattenkrisen.
Många länder har iget rent vatten att dricka så dom blir sjuka, och vissa av dom dör. Endel har inget vatten alls.
En flicka i filmen som var runt fem år berättade om att hon alltid var ensam i skolan och blev utstött för att dom tyckte hon var smutsig för att hon inte hade något vatten att tvätta sig med eller dricka. Samtidigt som hon berättade satt hon och grät, och då kunde inte jag och Emelie hålla oss heller. Så hemskt!
Man fick se frå flera familjers liv som var utan vatten och det var verkligen hemskt att se..
De fick mig att tänka på när jag står i duschen på mornarna i 1 timme, eller alla gånger jag har sprungit i vattenspridaren när jag var liten, eller varför inte bara när jag stått och tvättat händerna lite extra länge.
Dom gräver och gräver för att få fram kanske en liter vatten, medans jag sätter på kranen och låter det stå på att rinna så länge jag vill. 

En familj som var utan vatten fick stöd av staten att gräva vid en vattenledning och få rinnande vatten där fast att det var olagligt. Då sa min käre klasskamrat ellen något smart. "staten bryter inte mot lagen, utan försvarar mänsklighetens rättigheter"

Jag tycker inte att vi ska må dåligt över att vi borstar tänderna under rinnande vatten, eller att vi duschar.
Det borde vi vara glada att vi får göra istället. Men det är dags att börja tänka om, någon dag kommer vi alla stå utan vatten.

Oj vilket långt inlägg det blev! Grattis till er som orkade läsa allt, och jag ska försöka ta reda på var dokumentärsfilmen heter så att ni alla kan se den, man blir väldigt berörd av den och vill genast spara på vattnet haha =)
puss!


jag och tjejerna funderade på att åka ner till Indien eller något liknande och bara lämna ett par liter vatten till barnen och bara se deras ansiktsuttryck när dom blir glada över vatten.
men något Indien blir det nog inte... Menmen tanken som räknas ju!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0